woensdag 29 juni 2016

Tissuedoos huisje

Bij de allerlaatste borduurclub voor de zomerstop, hebben we het thema "tissuedozen" gedaan. Na de tissuedoos voor een langwerpig exemplaar, maakte ik deze keer een hoes voor een (bijna) vierkante versie. Het werd een patroon van MM Embroidery Designs: Country Cottagge Tissue Cover en is na het borduren en in elkaar naaien een schattig cottagehuisje.
Op de foto's hieronder zie je een korte stap-voor-stap beschrijving met foto's hoe hij is gemaakt (de nummers corresponderen met de rode nummers in de onderstaande foto's):
1. kies/koop een doos tissues waarvoor je de hoes wilt maken;
2. + 3.  borduur de losse onderdelen van het patroon dat je hebt gekozen; 
4. alle zijkanten van de tissuedoos zijn geborduurd; 
5. naai met de naaimachine de bovenkant van de zijdelen aan de dakdelen (goede kant op goede kant spelden;
6. Zo ziet de tissuedoos eruit als de 4 zijkanten aan de bovenkanten zijn genaaid aan de goede kant;
7. Speld de goede kant van de zijdelen op elkaar, zorg ervoor dat de borduursels goed doorlopen; 
8. Zorg ervoor dat de bovendelen goed op de naad midden bovenop goed aansluiten;
9. om de tissuedoos iets op te vullen aan de onderkant, plakte ik er 4 laagjes karton onder.
Ik borduurde de losse onderdelen op licht grijs gemeleerd vilt. Verder heb ik het scheurvlies gewoon laten zitten, het zit niet in de weg en je ziet het toch niet aan de goede kant. Bovendien geeft het nog wat extra stevigheid aan de hoes. In eerste instantie was ik even bang dat de hoes helemaal niet om de gekochte tissuedoos zou passen, maar na het in elkaar zetten was alleen de hoogte net niet goed. Vandaar dat ik er een paar laagjes karton onder plakte.
Van dezelfde designer zijn nog twee andere tissuehoezen met huizen te vinden:


3 opmerkingen:

Crea-roosje zei

wat gaaf zeg!
Heel mooi gelukt!
En je borduurmachine naaien!
wie weet ga ik me er ook aan wagen!
geniet ervan!
groetjes Esther

Jos van KloskaCreAtief! zei

Wat zijn de mogelijkheden toch eindeloos met een borduurmachine, zou hier nooit aan gedacht hebben!

Anoniem zei

Oh, wat lief, zo'n 'zakdoekenhuisje'!
Een prachtig patroon gewoon, een aanwinst voor je interieur :-)
Groetjes, Sigrid